- 97 ; Taco

Publicerat den 2011-01-26 | Klockan 10:30:51 Matlagning/Bakning | Kommentarer.. (1)
[Paprikapulvret gör att pajen ser bränd ut, men den var ljuvlig & obränd]

Pajskalet:
150 g smör
3 dl mjöl
1 tsk paprikapulver
2 msk vatten


Fyllning: 
Köttfärs (200-500 g - smaksak)
1 msk smör
1 påse tacokrydda
1 dl vatten
2 dl creme fraiche - paprika chili
2 dl gräddfil
150 g körsbärstomater
½ röd paprika
1 burk majs
1 burk champinjoner
½ rödlök
150 g riven ost
1 tsk paprikapulver


1. Sätt ugnen på 225 C
Hacka ihop smör, mjöl & paprikapulver till en grynig massa.
Tillsätt vatten & arbeta snabbt ihop till en smidig deg.


2. Tryck ut degen i en pajform & ställ den i kylen ca 30 min.
Förgrädda sedan i mitten av ugnen ca 12 min.


3. Bryn köttfärsen, tillsätt tacokrydda & vatten. 
Låt koka ca 5 min.


4. Blanda creme fraich & gräddfil tillsammans med alla grönsaker mm som du vill ha i.
Blanda sedan i köttfärsen & bred blandningen i pajskalet.
Toppa med den rivna osten och lite paprikapulver.


5. Grädda pajen i mitten av ugnen ca 25 min, eller tills osten fått fin färg.
Servera gärna med nachochips.


Det där var ingredienserna jag hade i ialf, men man kan ju välja själv vad man vill ha i :)