- 328 ; Vecka 26

Publicerat den 2011-07-01 | Klockan 13:09:17 Albin - Graviditeten + Förlossningen | Kommentarer.. (5)

»
Barnet:
Barnet:
Cirka 32 cm lång och vikten är 8-900 gram.
Barnet har nu passerat en viktig gräns.
Det har kommit så långt i sin utveckling att det sannolikt skulle överleva utanför livmodern.
Ögonen öppnar och sluter sig.
De reagerar sedan en tid tillbaka på ljus och mörker.
Genom att rikta ett starkt ljus mot barnet har man kunnat se hur det lyfter händerna för att skydda sina ögon.
Hjärnan utvecklas mycket snabbt, nu får hjärnbarken sina fåror och vindlingar så att alla nervceller skall får plats.
Barnet har mer sammanhängande sömnperioder, ibland stämmer de överens med dina egna.
Navelsträngen kan ibland vara snodd runt barnet men dess rörelsefrihet påverkas trots det sällan.
Navelsträngens korkskruvsliknande utseende gör den i viss mån eftergivlig.
Den består av en tjock geleaktig substans som effektivt skyddar de 3 blodkärlen som leder mellan moderkakan och barnet inne i navelsträngens mitt.

[Kör två flugor på smällen & visar upp klänning nummer 2.]

♥ 105 dagar kvar till BF

» Egna anteckningar: 
Är rätt säker på att Albin kommer få någon slags hjärnskada. 
Dels för att ongen är min, & dels för att jag inte kan låta bli att ha magen ivägen när jag ska öppna dörrar.
Ont! Väntar bara på blåmärkena.
Förutom att det blir tyngre för var dag, så mår jag väl bra. 
Fötterna är svullna, jag svettas som en idiot, det börjar bli svårt att vända sig & komma ur sängen, ryggen har börjat värka & jag är typ supertrött hela tiden.
Åh härliga graviditet! ♥

Cirka 32 cm lång och vikten är 8-900 gram.
Barnet har nu passerat en viktig gräns.
Det har kommit så långt i sin utveckling att det sannolikt skulle överleva utanför livmodern.
Ögonen öppnar och sluter sig.
De reagerar sedan en tid tillbaka på ljus och mörker.
Genom att rikta ett starkt ljus mot barnet har man kunnat se hur det lyfter händerna för att skydda sina ögon.
Hjärnan utvecklas mycket snabbt, nu får hjärnbarken sina fåror och vindlingar så att alla nervceller skall får plats.
Barnet har mer sammanhängande sömnperioder, ibland stämmer de överens med dina egna.
Navelsträngen kan ibland vara snodd runt barnet men dess rörelsefrihet påverkas trots det sällan.
Navelsträngens korkskruvsliknande utseende gör den i viss mån eftergivlig.
Den består av en tjock geleaktig substans som effektivt skyddar de 3 blodkärlen som leder mellan moderkakan och barnet inne i navelsträngens mitt.