- 299 ; Vecka 24

Publicerat den 2011-06-17 | Klockan 16:52:00 Albin - Graviditeten + Förlossningen | Kommentarer.. (3)

»Barnet:

Cirka 24 cm och 700 gram. 
Nu, mer än halvvägs genom graviditeten börjar barnet allt mer likna ett nyfött barn.
Allt det behöver av värme, föda och stimulans finns inom en omkrets på ett par decimeter i livmodern.
Barnet reagerar på allt fler sinnesintryck.
Det känner, det upplever smak och hör ljud.
Ögonen är fortfarande oftast slutna men det har börjat blinka med ögonlocken.
Barnets hörsel har utvecklats så att det kan lära känna de röster som pratar eller sjunger i dess närhet, röster som det vid födseln redan känner väl.
Lungorna är fortfarande omogna men tillverkningen av ett ämne som kallas surfactant startar.
Det har till uppgift att hålla lungblåsorna, alveolerna, i lungorna utspända så att lungorna inte faller ihop och klibbar samman när barnet föds och skall fylla sina lungor med luft.
Dess rörelsebehov är stort och än så länge finns det gott om plats.
Barnet har vissa chanser att överleva utanför livmodern om det skulle födas för tidigt.

 

119 dagar kvar till BF ♥


» Egna anteckningar:
Jadu, Albin sparkar, sparkar, sparkar & sparkar lite till. 
Det är så mysigt att känna att han lever & har det bra. 
Eller, jag tar för givet att han har det bra ^^ 
Händer inte mycket annars. 
Börjar bli jobbigt att vara så tjock. 
Går jag ute med Tobias, så får han jämt stanna & vänta på mig, & jag får halvspringa för att hinna med honom. 
Får fläckar på typ alla mina överdelar, eftersom magen stuttar i överallt.
Albin, kom ut nuuu!