- 313 ; Gravidlista

Publicerat den 2011-06-22 | Klockan 13:28:32 Albin - Graviditeten + Förlossningen | Kommentarer.. (2)
Graviditetssymtom: Mensen var några dagar sen, men eftersom att jag hade ätit dåligt senaste veckorna så trodde jag att det berodde på det. Tog ett test bara för att vara på den ”säkra” sidan. Hehe..
Positivt gravtest i v. : 5
När jag berättade för….
Mamma/Pappa: Mamma fick veta efter någon dag, pappa hörde det av mamma någon vecka senare.
Bästa kompisarna: Dagen efter.
Resten: Skrev ut det på bloggen i vecka 7.
Min barnmorska heter: Karin
Vikt vid inskrivning: 63
Vikt vid förlossning: Det vet jag ju inte än, men hitintills har jag gått upp 4,5 kilo och ligger på precis rätt plats på kurvan.
Mat jag fastnat för: Byter lite då och då.. I början var det bara apelsiner som gällde. Men nu är det typ all mat som finns. Maaaat nom nom nom. Ballerina och sandwich är två saker som jag kan äta hur mycket som helst av.
Mat jag spyr av: Kan äta allt som jag tidigare åt. Däremot spyr jag av lukten av kaffe och kaviar…. (Jakob är den skyldiga)
Illamåendet började: Kring vecka 8 ungefär.
Och slutade: Minns inte riktigt, men 14-15 kanske.
Första mammakläder: Fick två par mammajeans av min syster.
Första bebisprylen: En body med tillhörande mössa – Born 2011
Första sparken: Kände jag i vecka 16
Kön jag tror: Trodde länge att det var en flicka. Men icket!
Namn: Melwin
Vad har hänt med min kropp?: Vad har inte hänt? Magen har blivit mycket större, likaså arslet och tuttarna. Är hårig som en karl på magen, armarna och HÄNDERNA (?!).  Har ont i ryggen, höfterna och bäckenet men det är inte så jättefarligt. Har kramp i benen, vaknar ibland i panik och vet inte vad jag ska göra för att få bort den hemska smärtan i vaderna.
Hur jag motionerar: Har svårt att röra på mig pga alla krämpor, efter en hel dag på stan är jag SLUT i benen och ryggen. Ganska galet när man tänker på hur mycket jag dansade innan (runt 6-7 timmar per dag, fem dagar i veckan).
Konstiga saker jag gör: Blir arg för inget, typ?
Kommentarer jag fått: Ojoj, så blandade. Patetiska, snälla, elaka och helt underbara.
Konstiga råd jag fått: Tror inte jag har fått några konstiga.
Värsta minne: Måste vara från de gånger jag dansade och kände mig spyfärdig på samma gång. Försökte hålla masken men det var jävligt svårt. Värsta gången måste ha varit då vi hade öppet hus på skolan och skulle ha en vanlig danslektion som man fick kolla på. Tror jag sprang ut runt 10 gånger från danssalen och raka vägen till toan.
Bästa minne: Har redan så många fina minnen. När jag fick reda på graviditeten, när jag kände första sparken, när Jakob kände första sparken, när vi fick höra hjärtljuden, när vi fick se vår ängel mm.
Graviditetssymtom:
- Mensen försenad någon dag (eller vecka?).

Positivt gravtest i v. :
- 5 ca.

När jag berättade för….

Mamma/Pappa:
- Sussi fick reda på det efter 2 veckor. Pappa fick veta det på en gång.

Bästa kompisarna:
- Olika.

Resten:
- Efter en vecka.

Vår barnmorska heter:
- Lizelotte. Hon är grym!

Vikt vid inskrivning:
- 86 kg.

Vikt vid förlossning:
- Har inte kommit dit än, men har gått upp ca 7 kg hittills.

Mat jag fastnat för:
- Ingen speciell. 
Blev mycket potatis & fiskbullar i början. Men annars äter jag väl allt. Är inte sugen på något speciellt.

Mat jag spyr av:
- Spyr inte av något.

Illamåendet började:
- Kommer inte riktigt ihåg.. Runt v 12?

Och slutade:
- Gick över efter 1-2 veckor.

Första mammakläder:
- Kan ses här.

Första bebisprylen:
- Kan också ses här.

Första sparken:
- v. 18+1 ♥

Kön jag tror:
- Pojke! Och rätt hade vi! :)

Namn:
- Albin.

Vad har hänt med min kropp?:
- Jag har blivit större. Brösten har växt. Eh.. Fötterna har svullnat..

Hur jag motionerar:
- Blir bara de dagliga promenaderna med vovvarna.

Konstiga saker jag gör:
- Fiser överallt? Vet faktiskt inte, fråga Tobias!

Kommentarer jag fått:
- Blandad kompott. Både fina & mindre fina kommentarer.

Konstiga råd jag fått:
- Fått höra några gånger att det är för tidigt att köpa grejer till bebis. 
Men dom skiter vi blanka faaan i.

Värsta minne:
- Alla gånger jag oroat mig för att Albin egentligen inte fanns.
Alla mardrömmar om missfall..

Bästa minne:
- Plusset på stickan, första BM-besöket, hjärtljuden, ultraljuden.. Åh, kan skriva sååå mycket!