- 405 ; Förlossningsberättelse

Publicerat den 2011-09-14 | Klockan 09:44:00 Albin - Graviditeten + Förlossningen | Kommentarer.. (4)
Lördagen den 20/8 vaknar jag vid 03-tiden på "morgonen" & känner hur det värker i magen på ett konstigt sätt.
Tar en Alvedon & lägger mig för att sova igen, men vaknar efter 1 timme. Värken fortsatte..
Var vaken ett tag & funderade på vad jag skulle göra, så till slut ringer jag förlossningen.
Det var bara att ta en taxi in, så dom fick kolla läget.

Klockan 04.46 kommer jag in till förlossningen.
Tvingade Tobias att stanna kvar hemma med Wilma, men han kom ju senare på morgonen efter att svärföräldrarna hämtat henne.
En CTG-kurva togs, febern kollades, det klämdes på magen & ett infektionsprov togs.
- Allt såg bra ut.
Var på förlossningen den 15/8 också, då de misstänkte UVI & den "diagnosen" körde dom på nu också.
Hade korta sammandragningar under hela vistelsen, men livmodertappen var helt stängd.
Ingen risk för förlossning sa dom..

Klockan 07.40 fick jag en injektion med Ketogan samt Bricanyl & lades in för observation.
De gav mig även medicin mot den påstådda UVI'n.

Klockan 12.00 vaknar jag efter att ha sovit 2 timmar.
Har fortfarande ont & får 2 Alvedon. Sen får jag äta lunch & vila igen.

Klockan 13.15 sätter dom en PVK i min hand & tar ett BAS-test som inte skickas.

Klockan 14.00 tas ännu en CTG-kurva.

Klockan 15.00 får jag Citodon.

Klockan 16.31 klämmer & känner dom på magen igen.
En kille från kirurg jouren ska komma & undersöka.

Klockan 17.50 fosterljud utan anmärkning. Normal mängd fostervatten. Täta små sammandragningar.
Killen från kirurgen kommer inte fram till något vettigt han heller.

Klockan 20.30 fick jag jättesvåra krampaktiga smärtor i höger sida av bröstkorgen, upp mot nyckelbenet & ut i axeln. 
Smärtan var så hög att jag inte kunde röra på mig under "smärtanfallet", som varade i ca 3 minuter.
Spyr som en gris & smärtan är försvunnen efter 10 minuter.
Magvärken kvarstår dock, & läkarna misstänker gallstensanfall. 
Leverprover, nya elektrolyter & nya infektionsprover tas.

Klockan 22.25 kommer provsvaren som visar att "sannolikheten är stor, att det är gallsten".
Får vänta på medicin & dropp, som jag aldrig hinner få.

Klockan 22.49 har jag vilat ögonen i 10 minuter, när jag känner en mindre flod mellan benen.
"Gick vattnet nu?" Tänkte jag.
Tobias slänger sig över larmknappen när han ser att det är rikligt med blod, ca 500 ml.

Klockan 22.51 beslutar läkarna omedelbart snitt.
Jag blir körd till operationssalen direkt & inom 2 minuter är jag nedsövd.

Klockan 23.23 börjar operationen, eftersom moderkakan lossnat.
Har även ca 150 ml blod i bukhålan.

Klockan 23.25 anländer Albin till världen, 8 veckor för tidigt.
Jag får ett bukdrän & sen klammar dom ihop mig.
Fortsättning följer..